عسکری نیکزاد در شانزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران که با حضور سلطانیان مدیرکل متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در بابلسر برگزار شد، اظهار داشت: در برنامه درسی و آموزشی برقرار کردن پیوند میان ریاضیات با سایر علوم از قبیل هنر، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و غیره باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: اگر این موارد در آموزش دیده نشود این سوال همیشه در ذهن دانش آموزان باقی می ماند که به چه دلیل باید ریاضی خواند و ریاضی کجا به کارشان می آید.

این مسئول با بیان اینکه بین رشته های علمی که بشر در طول هزاران سال به وجود آورده ریاضیات جایگاه مخصوصی دارد، تصریح کرد: ریاضی با علوم فیزیک، زیست شناسی و اقتصاد تفاوت داشته و با وجود این به عنوان یکی از روش های اصلی در بررسی های مربوط به کامپیوتر، فیزیک و زیست شناسی و صنعت و اقتصاد به کار می رود.

نیکزاد با بیان اینکه ریاضی در آینده نقش جدی تری در تمدن انسانی پیدا می کند، گفت: یکی از راه های اصلی برای حل مساله توجه به تاریخ علم، گفتگو درباره مردان علم و ارتباط ریاضی با عمل است. ارتباطی که در تمام دوران زندگی بشر هرگز قطع نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین خاطرنشان کرد: وظیفه نظام آموزشی این است که فرایند یادگیری ریاضیات را تسهیل کند و در این راه باید ریاضیات را عمومی کرد و علاوه بر محتوایی که یاد می دهد عادت های کیفی خوبی نیز ایجاد کند.

نیکزاد درباره کنفرانس ریاضی در کشور گفت: نخستین کنفرانس آموزش ریاضی ایران در سال ۷۵ در اصفهان برگزار شد و به دنبال آن ۱۴ کنفرانس برگزار شد که این دومین کنفرانس آموزش ریاضی در مازندران است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران درباره هدف این کنفرانس اظهار داشت: هدف کلی برگزاری این کنفرانس گردهمایی معلمان، دانشجویان، اساتید و پژوهشگران از سراسر کشور و تبادل ایده ها، دستاوردها و کارهای تحقیقاتی جدید و ایجاد بستر برای توسعه متوازن در رشته ریاضی و نمایش ظرفیت های این رشته است.

وی افزود: در این فضا همه شرکت کنندگان ایده های جدید خود را ارائه کرده و با نوآوری های دیگران در زمینه های مختلف آموزش ریاضی آشنا می شوند.

*اجرای صحیح هدایت تحصیلی موجب توزیع متوازن رشته ها می شود

عباس سلطانیان در گفت وگو اختصاصی یکی ازمهم ترین موضوعات در توزیع متوازن رشته ای را ثبت نام دانش آموزان در اجرای صحیح هدایت تحصیلی دانست و اظهار کرد: طی فرآیند تحصیلی دانش آموزان، خدمات مشاوره ای به آنان ارائه می شود تا بر اساس استعداد و توانایی هایی خود و همچنین با توجه به نیازهای کشور و امکانات موجود بتوانند شناخت خوبی در رابطه با حرفه و مشاغل موجود کسب و کار داشته باشند و بر اساس این شناخت و آگاهی انتخاب مناسب ترین شاخه تحصیلی خود را انجام دهند.

وی با بیان این که رویکرد خانواده ها نسبت به برخی از رشته ها و تبلیغات در جامعه باعث شد تا دانش آموزان در رشته های خاصی گرایش بیشتری داشته باشند که نمودش در کنکور سال ۹۷ قابل مشاهده است ، اظهار کرد: انتخاب آزادانه و آگاهانه دانش آموزان و نقش بی بدیل همکاران، مدیر و مشاور مدرسه که در این حوزه نقش پررنگی را ایفا می کنند، برای آموزشو پرورش بسیار حائز اهمیت است.

سلطانیان افزود: در حال حاضر با آگاهی دادن به خانواده ها و دانش آموزان توانستیم در سال  ۹۶_۹۷ موفق به کاهش  ۱٫۵ درصد از سهم دانش آموزان به رشته تجربی شویم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری و نگرانی ایشان در رابطه با ارتقای سهم رشته ریاضی باید برنامه ریزی بیشتری در این خصوص با همکاری خانواده ها صورت گیرد.

وی با بیان این که در ساختار وزارت آموزش و پرورش قسمتی با عنوان پژوهش و برنامه ریزی در دفتر تالیف کتب درسی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد:همکاران فرهیخته و اساتید ارزشمند در حوزه های تخصصی با تمامی دبیران در سراسر کشور نسبت به تعیین محتوا بر اساس اسناد فرادرسی و سند تحول بنیادین و برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران تلاش و این کار را مدیریت می کنند.

سلطانیان گفت: اگر در محتوا مشکلاتی داشته باشیم،زمانی که همکاران  در حین تدریس اشکالاتی را می بینند، می توانند از طریق ادارات تکنولوژی آموزش آن پیام ها را انتقال داده ، تا ویرایش ها برروی آنها لحاظ شود.

ارسال بیش از ۴۵۰ مقاله به شانزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران *

اسفندیار نظری معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران در گفت و گوی اختصاصی با اشاره به این که شانزدهمین کنفرانس ریاضی ایران به میزبانی استان مازندران شهرستان بابلسر با کمک اداره کل آموزش و پرورش و انجمن علمی کشور ریاضی کشور و دانشگاه مازندران و گروه های آموزشی تشکیل شده است،اظهار کرد: این کنفرانس از ۹ مرداد آغاز و در ظهر روز  ۱۲ مرداد اختتامیه آن برگزارمی شود.

وی با بیان این که این دوره کنفرانس از پر مقاله ترین کنفرانسی بود که برگزار شد،تصریح کرد:بیش از ۴۵۰ مقاله به این کنفرانس ارسال شده که از این تعداد بخشی در قالب کارگاه سه روزه ایراد سخنرانی خواهند کرد و مابقی هم در قالب پوستر است.

نظری هدف از برگزاری کنفرانس  را توانمند سازی معلمان در مقاطع ابتدایی ، متوسطه اول و متوسطه دوم  ریاضی کشور و پرداختن به نقاط ضعف و کم میلی دانش آموزان به رشته ریاضی دانست و افزود: براساس بررسی های صورت گرفته در مورد آینده رشته ریاضی ،معلمان باید دانش آموزان را به سمتی هدایت کنند که آموزش تدریس و درس ریاضی را به عنوان یک لذت بداند.

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران  تصریح کرد:سال گذشته در کشور از پایه نهم به دهم فقط ۱۱ درصد به رشته ریاضی گرایش یافتند و در استان مازندران که قرار بود ۲۵٫۵ درصد به رشته ریاضی بروند، ۱۷٫۵ درصد تحقق پیدا کرد.

*استفاده از نخبگان در تصمیم‌‌سازی‌های دولت برای رفع چالش‌ها موثراست

امام جمعه بابلسر نیز در این مراسم با بیان اینکه جهان آفرینش خود را متصل به علم حساب می‌داند، گفت: زیرا نظم آفرینش بر اساس حساب است.

حجت‌الاسلام محمداسماعیل قلی‌پور کاربرد ریاضی در همه عرصه‌ها را الزامی دانست و ادامه داد: در علم فقهی مسئله ریاضی در تعیین آب کر، حج، روزه، ارث و وصیت بدون علم ریاضی امکان‌پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه آموزش ریاضی باید با جذابیت همراه باشد، اظهار کرد: وقتی بحث مهندسی پزشکی مطرح شد مورد اعتراض بسیاری از افراد قرار گرفت اما در حال حاضر شاهدیم که بسیاری از جراحی‌ها با ربات انجام می‌شود.

امام جمعه بابلسر با اشاره به اینکه ریاضی با تلفیق پزشکی، آی تی و آی سی تی می‌تواند در توسعه کشور موثر باشد، گفت: اگر مشکلات فعلی جامعه از سوی دولت با محاسبات دقیق صورت می‌گرفت همه جامعه منتفع می‌شدند.

وی استفاده از نخبگان در تصمیم‌‌سازی‌های دولت را برای رفع چالش‌ها موثر دانست و ادامه داد: استفاده نکردن از ظرفیت‌های داخلی سبب بسیاری از مشکلات شد که نمی‌توان آن را به فشارهای بیرونی ربط داد.

*آموزش ریاضی در ابتدایی سنگ زیربنای آموزش است

دبیر شانزدهمین کنفرانس ریاضی کشور نیز به اهداف کلان برگزاری کنفرانس اشاره کرد و گفت: ارج نهادن به تفکر ریاضی و حقیقت عالم برای رسیدن به حقایق الهی است.

عنایت‌الله سازگار با بیان اینکه فراگیری ریاضی سبب تقویت روحیه تحقیق، بررسی، نقدپذیری و نقادی، ابتکار و خلاقیت دانش‌آموزان می‌شود، اظهار کرد: آموزش مطلوب ریاضی سبب رشد مهارت فکری و ایجاد نظم منطقی می‌شود.

وی آموزش ریاضی در دوران ابتدایی را سنگ زیربنای  آموزش دانست و ادامه داد: اگر فرزند شما دارای روحیه پرسشگری، مشارکت، خلاقیت و انجام کار تیمی تربیت شود می‌توانند آینده جامعه را به درستی رقم بزنند.

سازگار یادآور شد: در کنفرانس شانزدهم اساتید آموزش ریاضی گردهم آمدند تا دستاوردهای خود را به کلاس درس انتقال داد.

وی افزود: در شانزدهمین دوره کنفرانس ریاضی  ۷۵۰ نفر شرکت کردند که ۴۵۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ملی ریاضی ارسال شد و از این تعداد ۱۰۲ مقاله سخنرانی، ۱۶۷ مقاله به صورت پوستر به مدت چهار روز ارائه می‌شود.

دبیر علمی شانزدهمین کنفرانس ریاضی ملی بیشترین شرکت کننده‌ها را از استان مازندران، تهران، اصفهان، خراسان، فارس و کردستان اعلام کرد و ادامه داد: در این دوره ۲۰ درصد تعداد مشارکت بانوان از آقایان بیشتر بود.

وی به تشریح وظایف کمیته علمی شانزدهمین دوره کنفرانس ریاضی پرداخت و گفت: از ۲۰۰ محوری که به کنفرانس پیشنهاد شد در پنج جلسه چهار ساعته ۹ محور به عنوان محور اصلی در کمیته علمی مورد تحلیل قرار گرفت و انتخاب شد.

سازگار افزود: تمام مقالات به مدت سه روز در بابلسر تصحیح شد که بیشترین مقالات ارائه شده در محور چالش‌های آموزش ریاضی مدرسه‌ای بوده است.

دبیر علمی کنفرانس شانزدهمین دوره ریاضی کشور تصریح کرد: دستاورد و نتایج مقالات به تفکیک ترویجی و تحقیقی به وزارت آموزش و پرورش ارائه می‌شود تا برنامه بهینه‌ای برای آموزش این درس در آینده به کارگیری شود.

وی اظهار کرد: لازم است دبیرخانه کنفرانس ریاضی تا کنفرانس بعدی در بابلسر مستقر باشد