به گزارش برترین خبر ، این جشن در پایان فصل زراعی پس از یک دوره کاشت، داشت و برداشت محصول، گندم و شالی به جهت رفع خستگی ناشی از کار طاقت‌فرسای کشاورزی که در فصول بهار و تابستان در شالیزارها صورت گرفته با نزدیک شدن به فصل پائیز به صورت گروهی و دسته جمعی با شور و نشاط بسیار برگزار می­‌شود. این سنت قدیمی، دینی و مذهبی به پاس و شکرگزاری کشاورزان و شالیکاران از خداوند به سبب جمع‌آوری شالی پربار، افزایش برکت و رزق و روزی حلال و صرف آن در راه خیر و آبادانی بوده که در گاه‌شمار این منطقه از ایران نیز به ثبت رسیده است. این جشن نمادی از قدرشناسی، دوستی و همکاری مردم و وسیله‌­ای جهت حفظ و احیای سنت‌های دیرینه و فرهنگ بومی است .به گزارش ایسنا مازندران،نخستین جشن خرمن (جنیکاسر) آیین شکرگزاری برداشت محصول برنج به صورت نمادین با استقبال بی نظیر مردم و مسئولین شهرستان نوردر فضایی باز برگزار شد.

علی شادمان فرماندار شهرستان نور در مراسم آغازین این جشن با اشاره به اینکه انسان برای رسیدن به گذشته باید از دیوار زمان عبورکند، اظهار کرد: توجه به آیین گذشتگان برای شهرستان نور به جهت گردشگر پذیر بودن اهمیت مضاعفی دارد و لازم است که برای شناساندن سنت ها و آیین نیاکان این جشن ها جدی تر و پرشورتر و با حضور مسافران هم به جهت تفریح و پر کردن اوقات سفر و هم دیدن آیین پیشین ما تلاش بیشتری شود.

وی با بیان اینکه دانشمندان تلاش می کنند که انسان را از زندگی تکنولوژی که زندگی ضمختی است و روح بشر آزرده می کند جدا کرده و به سمت زندگی همراه با آرامش و نشاط سوق دهد،تصریح کرد: زندگی صنعتی انسان را با ماشین ،کار و موضوعات سخت افزاری مواجه می کند و فرصت تفریح ،شادی و ورزش در انسان را در آستانه حذف شدن قرار می دهد و باید تلاش شود بخش عمده از زندگی را به برنامه های جذاب و شاد اختصاص دهیم.

*احیا سنت ها در پس برگزاری جشنواره های آیینی

فرنام فخاری رئیس شورای شهر نور در گفت و گو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه هدف از برگزاری چنین جشن هایی احیای اعیاد آداب و رسوم گذشته است،اظهار کرد: با گذشت زمان با فراموش شدن آیین رو برو می شویم که برگزاری این جشن ها باعث تعامل و انتقال فرهنگ از نسل گذشته به نسل جوان می شود.

وی در ادامه افزود: هدف اصلی شورای شهر نور حمایت از نخبگان و جوانان شهر است و با کمک گرفتن از سرمایه های این شهر با تعامل و همدلی اعضای شورا گام های مثبتی در توسعه و آبادانی شهر برداشته شود.

*برنجی که با رنج عجین شده

رحمت اله علی بابایی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نور در گفت و گو با ایسنا مازندران اظهار کرد: در زمان های گذشته کشاورزان به روش های بسیار سنتی و ساده کشاورزی می کردند و در زمان جشن خرمن، مراسم عروس‌برون که داماد با پای پیاده عروس را سوار بر اسب کرده و به خانه بخت می برد را برگزار می کردند.

وی یادآور شد: هدف از برگزاری این جشن آشنا کردن مردم با رنج کشاورزان گذشته است.

به گزارش ایسنا مازندران، اجرای مراسم سنتی دروم توسط گروه درون(دروم) سرمه کش کپ با اجرای برادران توکلی ،شعرخوانی نوروز کاویان پور شاعر نوری ، عروس برون ،اجرای نمادین خرمن در جنیکاسر،موسیقی سنتی توسط گروه پری اُ،پخت آش دوغ و نان محلی ،اجرای مسابقه و اهدای جوائزاز جمله بخشهای جذاب این جشن باشکوه بوده است.

گزارش:خانم زینب تذکاری