به گزارش برترین خبر  و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران، هادی ایزدی امیری، اظهار کرد: ارزش ریالی ۳۰ هزار تن محصول گیلاس در مازندران ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در مازندران ۳ هزار هکتار باغ گیلاس وجود دارد گفت: از این میزان یک هزار و ۸۷۵ هکتار محصول می دهد و بقیه در وضعیت نهال قرار دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران متوسط برداشت گیلاس در مازندران را ۱۶ تن در هر هکتار اعلام کرد و خاطرنشان کرد: شهرستان آمل با یک هزار و ۷۰۰ هکتار، ۷۰ درصد باغات زیر کشت گیلاس استان را به خود اختصاص می دهد و بعد از آن شهرستان های نوشهر، نور و ساری قرار دارند.

ایزدی یکی از علت های مهم افزایش برداشت گیلاس را عدم سرمازدگی و گل دهی مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی خوب در فصل بهار عنوان و تصریح کرد: در این راستا برگزاری کلاس ها و کارگاه های تغذیه، هرس به موقع درختان و مبارزه با آفات نیز موثر بوده است.

وی به ارتقای کیفیت محصول گیلاس در سالجاری اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به کیفیت بالای محصولات ۱۰۰ تن گیلاس استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صادر شد و بقیه نیز در بازارهای داخلی به فروش رفت.

ایزدی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۵۰۰ بهره بردار انواع ارقام گیلاس همچون سیاه مشهد، تکدانه و صورتی را در مازندران تولید می کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از توزیع نهال گیلاس یارانه دار به ویژه در اراضی شیبدار استان خبر داد و افزود: دولت با پرداخت ۸۵ درصد هزینه اجرای آبیاری قطره باغات به صورت کمک بلاعوض نقش بسزایی در افزایش تولید باغات سیاه ریشه همچون گیلاس داشته است.

وی گفت: برداشت گیلاس در این استان از خرداد آغاز و تا آخر تیر ادامه دارد که بخشی از محصول تولید شده به صورت تازه خوری روانه بازار مصرف و بخشی دیگر به کارخانه های صنایع تبدیلی فرستاده می شود.