به گزارش برترین خبر ، به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران مهدی رازجویان در جلسه کارگروه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز استان، با اشاره به نقش صنعت کشاورزی در توسعه کشور، ادامه داد: حفظ اراضی کشاورزی و باغی در استان مازندران جهت تامین امنیت غذایی کشور ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه مشاورین غیرمجاز املاک تنها به فکر کسب درآمد هستند، اظهار داشت: برای این افراد حفظ محیط‌زیست و زمین‌های کشاورزی اهمیتی ندارد لذا باید با این افراد سودجو برخورد قانونی شود.

رازجویان تصریح کرد: دهگردشی با هدف برخورد با متخلفین باید از سوی دهیاران و بازرسان جهاد کشاورزی به صورت منظم انجام شود.

معاون استاندار مازندران با اشاره به نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری به تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها ، افزود: در برابر برخورد قانونی با متخلفین حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز باید از تولیدکنندگان موفق و قانون‌مدار مسکن حمایت شود.

رازجویان با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در حوزه شهری و دهیاری‌ها در حوزه روستایی باید جدیت بیشتری در برخورد با متخلفین داشته باشند، افزود: با مسئولین و کارکنان ادارات که با متخلفین ساخت و سازهای غیرمجاز همکاری کرده و در دادن انشعابات آب، برق و گاز به آنها نقش داشتند باید بر حسب قانون برخورد شود.

رازجویان افزود: در دو سال اخیر اقدامات اساسی و مناسبی در برخورد با متخلفین در مازندران انجام گردید که می‌بایست این اقدامات بیشتر از گذشته شود.

بر اساس آخرین آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، در سال گذشته، ۲ هزار و ۴۰۵ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در این استان با صدور حکم قضایی تخریب و ۲۳۹ هکتار زمین به بخش کشاورزی بازگردانده شد. یکهزارو ۷۹۶ مورد از تخریب های صورت گرفته مربوط به تغییر کاربری غیرمجاز جدید بود که ۱۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان را در تصرف گرفته بود.

طبق آمار همین سازمان، سال ۹۸ هم سه هزار و ۸۴۶ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح ۱۲۶ هکتار انجام که از این تعداد برای ۹۲۵ مورد با ۳۶ هکتار زمین در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده بود.

سودجویی از زمین های کشاورزی در قالب تغییر کاربری های غیر مجاز از چالش های مهم مازندران است. این موضوع تا قبل از سال ۱۳۹۲ طبق آمار رسمی دادگستری و سازمان بازرسی ،زمین های کشاورزی استان را با چالش جدی رو به رو کرده بود ، اما در چند سال اخیر با تدبیر دولت و همزمان با عملیاتی شدن چندین طرح حفاظت از زمین های کشاورزی از جمله ایجاد گشت و یگان حفاظت از زمین های کشاورزی ، تا حدود زیادی مدیریت شده پیش می رود.

وسعت اراضی کشاورزی و باغی مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار است که سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول از آن برداشت و تولید می شود.