به گزارش برترین خبر ، وحید آقاپور دهیار روستای جلیکان سفلی درگفت وگو با خبرنگاران در حاشیه افتتاحیه طرح هادی مشارکتی خیابان اصلی روستای جلیکان سفلی اظهارکرد:این طرح به صورت مشارکتی بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان و دهیاری روستای جلیکان سفلی با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیون تومان به طول ۴۵۰ متر با عرض اجرایی ۹ متر به بهره داری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در دو فاز اجرا شده است، تصریح کرد: اجرای ابنیه فنی و زیرسازی معبر در فاز اول توسط دهیاری با هزینه ای بالغ بر ۳۰۰میلیون تومان شامل اجرای جدول کانیو بطول ۹۰۰ متر و عملیات زیرسازی به حجم ۴۰۰۰ متر مربع انجام شده است.

وحید آقاپور خاطرنشان کرد: فاز دوم طرح هادی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان در قالب قیر مشارکتی در سال ۹۷  با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان و آسفالت با تناژ۵۰۰ تن اجرا شده است.

دهیار روستای جلیکان در ادامه با اشاره به اینکه روستای جلیکان از توابع شهرستان نور، بخش چمستان و دهستان میانرود در فاصله ۵ کیلومتری چمستان و ۱۸ کیلومتری نور قرار دارد ،گفت: از نظرجغرافیایی روستای جلیکان سفلی از سمت جنوب به روستای رمشی،از شمال به جنگل،از شرق به روستای رزک و از سمت غرب به روستای جلیکان علیا متصل و در منطقه‌ای جلگه‌ای با آب و هوای معتدل و مرطوب واقع شده است که شیب روستا از جنوب به شمال و دارای جمعیت بومی ۹۸۷ نفر متشکل از۴۹۵ نفر زن و ۴۹۲ نفر مرد است.

وی با اشاره به وجه تسمیه روستا بیان کرد:جلیکان سفلی برگرفته شده از سه واژه جلی،کان،سفلی است که جلی به معنای گرانقدر،کان به معنای مکان و سفلی به معنای پایین بوده ، بنابراین جلیکان سفلی به مکانی که دارای ساکنین گرانقدربوده و نسبت به جلیکان علیا در عرض جغرافیایی پایین تر قرار گرفته است.

آقاپوراستقرار واحدهای صنفی و مرغداری‌های داخل بافت روستا و یا پیرامون روستا، مجاورت با مرغداری ۱۰۰ هزار قطعه‌ای زربال و پرورش مرغ مادر نور جوجه را از مسائل و مشکلات زیست محیطی بیان کرد.

دهیار روستای جلیکان در ادامه  فقدان پارک تجهیز شده برای بازی کودکان و گذراندن اوقات فراغت جوانان،فقدان سالن ورزشی سر پوشیده و نداشتن زمین فوتبال را از مشکلات  خدماتی ورزشی روستا برشمرد.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات کالبدی روستای جلیکان افزود: عبور محور ارتباطی چمستان_آمل از داخل بافت روستا و تقسیم روستا به دو قسمت شمالی و جنوبی و محدودیت توسعه فیزیکی روستا،محدود بودن دامنه بافت روستا در نقشه طرح هادی روستا که همین امرسبب ایجاد مشکلاتی برای ساخت مسکن برای اهالی و جوانان روستا شده است.

آقاپور با اشاره به اینکه کیفیت نداشتن آب شرب روستا و کمبود شدید آب در فصول گرم سال که به یک معضل برای اهالی تبدیل شده است ،ادامه داد: افت شدید ولتاژ برق در تابستان به جهت کمبود ترانس برق به دلیل نداشتن اعتبار کافی جهت اجرانشدن  فاز دوم طرح هادی ، فرسوده بودن مدرسه مالک اشتر روستا با قدمت بیش از ۴۰ سال، فقدان کتابخانه،عدم برق رسانی به زمین های کشاورزی با توجه به اینکه سوخت های فسیلی به سختی دراختیار کشاورزان قرارمی گیرد علیرغم درخواست های مکرر هنوز اقدامی نشده ، نداشتن ماشین زباله شیختی و جمع آوری زباله های روستا با ماشین استیجاری از مهمترین معضلات  این روستا است.

دهیار روستای جلیکان سفلی خاطرنشان کرد: تعویض لوله‌های انتقال آب شرب کل روستا به طول ۸ کیلومتر، تعویض کل سیم‌های فرسوده روستا با کابل خود نگهدار و استقرار۴ ترانس برق جدید با همکاری اداره برق چمستان برای تقویت ولتاژ برق کل روستا، ساخت حسینه سیدالشهدا با کمک اهالی، نصب دوربین‌های حفاظتی پلاک خوان پیشرفته در روستا به تعداد ۱۲ عدد که این دوربین‌ها در سطح شهرستان بی نظیر است، اجرای فاز اول طرح هادی روستا از خیابان شهید ملکی تا روستا، برق رسانی به برخی اراضی کشاورزی با کمک کشاورزان،جمع آوری پسماند روستا و نصب سطل‌های زباله سطح روستا، بازسازی مدرسه مالک اشتر(متوسطه اول)، نصب پلاک و کدپستی و نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها، روکش آسفالت، گازرسانی با همکاری اداره گاز از جمله مهمترین اقدامات عمرانی توسط دهیاری و شورای اسلامی روستای جلیکان سفلی بوده  است.

وی افزود:  روستای جلیکان سفلی دارای حسینه و مسجد و مکان آموزشی دخترانه حجاب و پسرانه مالک اشتر،و مرکز بهداشتی و درمانی و خانه بهداشت است.

گفتنی است وحید آقا پور به عنوان دهیار، مجتبی شمسی رئیس شورا، حسین شمسی و اصغر اصغری از اعضای شورای اسلامی روستای جلیکان که به  عمران و آبادانی روستا مشغول فعالیت هستند.