به گزارش برترین خبر ، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت بعد از ظهر جمعه در ارتباط تصویری با خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس یافته‌های قطعی آزمایشگاهی و از ظهر دیروز تا امروز، ٢٩٢۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ١٩ در کشور شناسایی شدند و در مجموع، تعداد بیماران مبتلا شده به کووید ١٩ در کشور تا ٨ فروردین ١٣٩٩ در کشور به ٣٢٣٣٢ مورد افزایش یافت.

وی افزود: خوشبختانه تا کنون ١١١٣٣ نفر از بیماران مبتلا به این بیماری، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

به گفته جهانپور متاسفانه در طول ٢۴ ساعت گذشته ١۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید١٩ جان خود را از دست دادند و تا امروز از وجود ٢٣٧٨ نفر در کشور محروم شده‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: ٢٨٩٣ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

به گفته وی افراد سالم، مشکوک و مبتلا به کووید ١٩ حتماً وضعیت خود را در سامانه salamat.gov.ir ثبت کنند تا در صورت نیاز مورد مراقبت و درمان قرار گیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از امروز طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به صورت جدی و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط آغاز شده که در فاز اول تا ١۵ فروردین ادامه دارد و در صورت نیاز، قابل تمدید خواهد بود.

وی ادامه داد: بیش از ۵۴ هزار نفر در طرح خود اظهاری حضور داشتند و غربالگری شده‌اند که این موضوع کمک می‌کند یک احاطه اطلاعاتی خوبی برای شناسایی زود هنگام به ما می‌دهد، ما امروز در فاز مدیریت بیماری هستیم و اما هنوز در فاز مهار بیماری نیستیم و امیدواریم با مشارکت عمومی بالا در روزهای آینده این مدیریت عمومی را سمت مهار و حذف بیماری ببریم.

جهانپور گفت: این بیماری یک بیماری نوپدید است و ویروس جدید است و مطالعات در این حوزه شاید به طول عمر ۳ ماه هم نرسد، ما اطمینان داریم دوره نهفتگی این بیماری ۳ تا ۱۴ روز است و در سطوح هم حدود ۹ روز می‌ماند، چیزی بیشتر از این را نتوانستیم به دست بیاریم و فعلاً در حال پژوهش هستیم. آن چیزی که در مورد بیماری زایی این ویروس گفته می‌شود سریع الانتقال است و شدتش از آنفولاآنزا بیشتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: شدت این بیماری در ایران از آنفولاانزا بیشتر بوده و تلفات بیشتری هم داشته‌ایم، به فناوری تولید کیت‌های تشخیص کرونا دست پیدا کردیم و در هفته آینده تعداد بسیاری از این کیت‌ها را تولید می‌کنیم.

به گفته وی متوسط بستری بیماران در بیمارستان بین ۷ تا ۱۰ روز است و بهترین نقاهتگاه‌ها را برای افرادی که از بیمارستان‌ها مرخص می‌شوند در نظر گرفتیم.

جهانپور خاطرنشان کرد: گزارشی از ابتلای مجدد بهبودیافتگان به این بیماری در ایران نداریم./ مهر