به گزارش برترین خبر ، در گفت‌وگوی پیش‌رو، منیرا معلم بنهنگی دانشجوی دکترای شیمی تجزیه دانشگاه مازندران از فعالیت خود به‌عنوان فرد کارآفرین و تاسیس شرکت نوآور شرکت تولیدات بهداشتی و صنعتی شیمی‌پژوهان معلم، ذیل مجموعه مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران می‌گوید.

من به همراه همکارم نیره قائنی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه مازندران و دانشجوی دکترای شیمی دانشگاه شیراز، پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، هم‌زمان با امور تدریس، بنا بر علاقه شخصی، فعالیت پژوهشی مرتبط با دانش و حوزه تخصصی‌مان را آغاز کردیم.

معلم درخصوص زمینه فعالیت و محصولات شرکت افزود:

با شیوع بیماری کرونا ویروس از اواخر سال ۱۳۹۸ و نیاز مبرم بازار در حوزه مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، پس از طی مراحل تحقیق و با سرمایه اندک شخصی، فعالیت در این حوزه را شروع کردیم، با کمک و حمایت‌های مهندس حق‌پناه، تولید محصول و آماده‌سازی نمونه‌های اولیه آغاز شد و شرکت تولیدات بهداشتی و صنعتی شیمی‌پژوهان معلم به ثبت رسید. در حال حاضر در قالب شرکت فناور ذیل مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران مشغول فعالیت هستیم. شرکت توانایی تولید انواع شوینده‌های خانگی و صنعتی و ضدعفونی‌کننده‌ها را در صورت ایجاد بستر و الزامات فضای فیزیکی، در مقیاس تولید انبوه را داراست.

با مشاوره تخصصی دکتر شهرام قاسمی میر، فاز تولید نمونه آزمایشگاهی محصولات جدید گیاهی بر پایه نانو ذرات نقره از گیاهان بومی و هم‌چنین پیش ماده‌های پرمصرف صنعتی(مانند گرافن، روی، سیلیکا و…) در قالب طرح‌های پژوهشی در حال انجام است، تا در صورت اخذ مجوز دانش بنیان قدم‌های بلندتری در جهت اهداف پیش روی برداریم.

معلم با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که می‌‎فرمایند: هرکه در عمل کوتاهی کند به اندوه گرفتار آید. می‌گوید:

علاوه بر تدریس غیررسمی در دوره دبیرستان، همواره دغدغه ذهنیت کارآفرینی را به‌همراه داشتم. به نظر شخصی من در کارهای روتین اداری امکان استفاده از کلیه ظرفیت و توانمندی فرد مقدور نمی‌باشد. قبل از شروع فعالیت حاضر، به‌همراه همکارم، خانم قائنی طرح‌های متفاوتی را دنبال کرده بودیم که به سرانجام نرسیدند ولی تلاش در مسیرهای مختلف سبب شد به توانمندی ذاتی خود پی‌ببریم.

وی از سرمایه اندک، جهت شروع کسب و کار خود می‌گوید: جهت افتتاح حساب شرکت، با مبلغ تنها صد هزار تومان، به‌عنوان سرمایه اولیه، کارمان را آغاز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: تحصیلات آکادمیک علاوه بر کسب دانش فنی و تخصصی، سبب افزایش شجاعت، جسارت، دید بهتر نسبت به پیرامون و جایگاه فرد در جامعه می‌شود. البته می‌توان هم‌زمان هر دو مسیرکسب دانش و مهارت‌آموزی را در یک راستا پیش برد. ضرورتی به اولویت تحصیل و سپس انجام کار نیست، اگر فرد از ابتدای دوره دانشگاه، به دنبال عملی کردن دانش خود و کسب مهارت باشد، زمان رسیدن به موفقیت کاهش می‌یابد.

وی افت کیفیت آموزش‌های مهارتی را مهم‌ترین علت عدم استقبال فارغ‌التحصیلان از تولید و انجام کارهای حرفه‌ای و مهارتی دانست و گفت:

چالش­های زیاد موجود در زمینه کارآفرینی و افت کیفیت آموزش‌های مهارتی، سبب عدم استقبال فارغ‌التحصیلان به ورود در حوزه تولید شده است. بدون شک با تجدیدنظر در سیلابس دروس، راهنمایی و مشاوره تحصیلی بهینه در مدارس و زمان تعیین رشته برای دانش‌آموزان، ظرفیت‌ها به سمت حوز‌ه‌ تولید هدایت خواهند شد. سرانجام خروجی نظام آموزشی هدفمند منجر به بهره‌وری نیز خواهد شد. در تعریف دیگر بهره‌وری یعنی به‌جای پشت میز نشستن، ایستاده پشت دستگاه کارکردن و کمک به رشد اقتصادی خود و جامعه نمودن.

این جوان موفق، درخصوص نقش آموزش و اهمیت تجربه در توسعه کارآفرینی، این چنین بیان کرد:

درحالی‌که دانش می‌تواند احتمال خطا و سطح خطر را برای کسب و کارهای نوپا و جوان کاهش دهد ولی معتقدم بیش از آن‌که کارآفرین‌ها صرفاً به دانش و علم کارآفرینی نیاز داشته باشند، نیازمند تفکر و تجربه هستند.

معلم از لزوم استفاده از فناوری و نوآوری و شناخت نیاز بازار برای پیشرفت کسب و کار نوپا و رقابت با رقبا می‌گوید:

با توجه به اشباع کشور در حوزه تولیدات محصولات شیمیایی و صادرات محصولات به کشورهای همسایه، پارامترهای افزایش کیفیت محصول، سازگاری بیشتر با محیط زیست و اهمیت به سلامت مصرف کننده، سبب تمایز محصولات در بین رقبا خواهد بود و این مورد مستلزم استفاده از تکنولوژی و فناوری به‌روز می‌باشد.

او اهداف و فعالیت‌های آتی شرکت را ورود به عرصه تولید انواع کامپوزیت‌های بر پایه نانو و پیش ماده‌های پر مصرف صنعت نام برد و گفت:

امروزه ورود نانوفناوری دگرگونی شگرفی در تولیدات محصولات مرتبط ایجاد نموده است که مواد شوینده کارواش و مواد شوینده گیاهی از موارد نوآورانه آن محسوب می‌شوند. در همین راستا، در حال تولیدات نمونه آزمایشگاهی انواع کامپوزیت‌های نانویی و پیش‌ماده‌های پر مصرف صنعتی جهت گسترش حوزه فعالیت شرکت هستیم.

معلم از انگیزه‌های اصلی توسعه فعالیت شرکت، را تقاضای انبوه بازار در زمان همه‌گیری ویروس کرونا به سمت مواد ضدعفونی‌کننده ذکر می‌کند.

این دانشجوی کارآفرین، بحث مالی و اخذ مجوزها را دو مشکل اصلی در زمینه شروع کسب و کار نوپا برمی‌شمارد و می‌گوید: 

تامین منابع مالی نیرو محرکه پیش‌برنده فعالیت می‌باشد. با وجود رقبای قدرتمند بازار مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده و تبلیغات گسترده این شرکت‌ها، هرچه قدر هم که محصول باکیفیت باشد، جهت معرفی و اثبات خودمان کار بسیار سختی در پیش‌رو خواهیم داشت.

اخذ مجوز وابسته به وجود بستر لازم برای شروع فعالیت هست، زیرا مهم‌ترین عامل برای جلب اعتماد سرمایه‌گذار وجود مجوز­های لازم برای شروع فرآیند تولید است و گرفتن مجوزها نیازمند داشتن فضای لازم و نمونه اولیه است که در نهایت به مسایل مالی برمی‌گردد.

وی در ادامه از چگونگی آشنایی و پذیرش در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران و تاثیر حمایت‌های مرکز تاکید می‌کند و می‌گوید:

قبل از پذیرش مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران، آشنایی با حمایت‌ها کار مرکز رشد نداشتم و از طریق دوستان هم دانشگاهی با این مرکز آشنا شدیم. توسط مر کز رشد، فضایی به‌عنوان دفتر کار وکارگاه تولید نمونه محصول در اختیار شرکت قرار داده شد که برای شکل‌گیری ساختار، پیشرفت و توسعه تولیدات شرکت بسیار تاثیرگذار بود.

محیط مثبت و سازنده همراه با مشاوره و راهنمایی همکاران مرکز رشد، عامل موثری برای ادامه مسیر شرکت بوده است. هم‌چنین ضمن تشکر از ریاست مرکز دکتر کردانی و معاون مرکز آقای قنبرپور، امیدواریم با اعطای تسهیلات به شرکت نوپا، اهداف پیش‌روی شرکت سریع‌تر عملی شود. در حال حاضر قرارداد سود مشارکت با دانشگاه منعقد شده است.

این دانشجوی کارآفرین و همکارش که تحصیل و اشتغال را توامان در حال انجام هستند، با اشاره به ظرفیت و توانمندی‌های تخصصی بانوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی، راه‌حل خروج از معضل بیکاری آن‌ها را خودباوری و توسعه کارآفرینی در میان زنان و دختران دانشگاهی برشمرد و گفت:

زنان به جهت ایفای نقش‌های اساسی‌تر و به مراتب حساس‌تر از مردان، از حقوق عالی انسانی نیز باید برخوردار باشند و یکی از حقوق مهم و لازم زنان، به نحوه انتخاب شیوه زندگی کردن توسط خودشان بر می‌گردد. خودباوری نه تنها منجر به تسلط و موفقیت در زندگی شخصی خواهد شد، بلکه بسیاری از ناهنجاری‌های فکری و روانی شایع امروزه را می‌کاهد و آنان را به جایگاه واقعی خود می‌رساند.

فرآیند کارآفرینی با شکل‌گیری یک اندیشه آغاز می‌شود و با انتخاب راهکارهای مناسب، تامین منابع لازم و غلبه بر موانع پیش‌رو به مرحله اجرا درمی‌آید. برای آن‌که زنان بتوانند این فرآیند را با موفقیت پشت سر بگذارند، نیازمند تقویت مهارت‌های تخصصی و به‌ویژه ارتباطی خود هستند.

پذیرش درست تفاوت‌های طبیعی میان زن و مرد و هم‌چنین پرهیز از مقایسه‌های بی­مورد که موجب کاهش عزت نفس‌شان می­شود، اعتماد به استعدادها و توانایی‌های خود، هدفمندی و انتخاب برنامه‌های درست و منطقی، رشد و کسب مهارت‌های مختلف سبب توانمندسازی فرد می‌شود.

اهمیت به اتفاقات اجتماعی پیرامون خود و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی به‌خصوص نهادهای غیردولتی در مجموع مهارت‌های کارآفرینی زنان را افزایش می‌دهد.

معلم، در پایان در سخنی با جوانان جویای کار و دانشجویان با انگیزه انجام استارت‌آپ و کسب و کار نوپا می‌گوید: باید شروع کرد؛ هر ایده و فکری که در جهت ایجاد کسب و کار در ذهن دارید با امید به خدا و اعتماد به نفس کامل گام اول را بردارید.

من در کلاس­های درس در بین دوستان و دانشجویان آرزوهای بزرگی می‌بینم، اما انگیزه‌ها ضعیف و بی‌رمق هستند. من صحبتم به دوستان جوان‌تر از خودم این است که برای به زبان آوردن آرزوهای‌تان جرات کنید. به سیستم آموزش فعلی مدارس و دانشگاه‌ها اکتفا نکنند، جست‌وجو کنند و مسیر موازی برای کشف استعدادها و سرمایه‌گذاری بر توانمندی‌های‌شان برای رسیدن به رویاها ایجاد نمایند. در نهایت از مسیر زندگی لذت ببرند و بزرگ‌ترین و سخت‌ترین کار شروع کردن و برداشتن اولین قدم است.

شروع کنید: خود راه بگویدت که چون باید رفت.

در انتها این دانشجوی کارآفرین با اشاره به پشتیبانی و همراهی اساتید مشاورشان حوزه کسب و کار و تخصص‌شان می‌گوید: از آقایان مهندس حق‌پناه و دکتر شهرام قاسمی‌میر که همواره کمک‌های خالصانه‌شان را از ما دریغ نکرده‌اند، تشکر ویژه داریم.