دکتر رحیمی در این جلسه به تعدد مؤسسات آموزش عالی در استان اشاره کرد و گفت: سوالی که پیش می‌آید این است که این تعدد آموزش عالی یک فرصت برای استان مازندران است یا ممکن است که تبدیل به یک نقطه ضعف شود؟

معاون وزیر علوم افزود: اگرچه همیشه باید از وجود نهادهای علمی به عنوان یک فرصت یاد کنیم، ولی اگر نهادهای علمی ایجاد کنیم و ظرفیت‌های مربوطه خالی بماند و یا  پر نشود، به این معنی است که می‌توانستیم این سرمایه‌گذاری را صرف قسمت دیگری کنیم که باعث رشد علمی بیشتری در استان شود.

دکتر رحیمی با تاکید بر این نکته که ما باید این مسایل را مرور کنیم و به آنها توجه نماییم تا در برنامه‌ریزی برای ده سال آینده آموزش عالی استان این اشتباهات را دوباره تکرار نکنیم، به دلایل تشکیل این شورا بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: هنگامی‌که رؤسا و مدیران دانشگاه‌ها را دور هم جمع می‌کنیم می‌خواهیم که بتوانیم یک مجموعه یک‌پارچه و هماهنگ و با هدف را پدید بیاوریم و به این دلیل به ستاد نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد کردیم که در حال حاضر منطقه‌بندی را در مقیاس استانی پیاده کنیم. اعضای این شورا از نظر نوع آموزش، ساختار و وابستگی نهادی متنوع هستند. بنابراین همه دانشگاه‌ها در هدف تربیت دانشجو مشترکند اما از نظر وابستگی و ساختار نهادی و منشا تامین مالی متفاوتند.

دکتر رحیمی ادامه داد: در دانشگاه‌های دولتی منشا تامین اعتبار، دولت است و قاعدتا اینجا انتظاراتی وجود دارد که ما این انتظارات را مثلا” از دانشگاه آزاد نداریم. اولین مساله این است که دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی و آزاد که مبتنی بر شهریه و درآمدزا هستند قاعدتا ظرفیت‌شان براساس تعداد متقاضی تنظیم می‌شود، اما در دانشگاه‌های دولتی اگر متقاضی هم کم شود دانشگاه کوچک نمی‌شود، بلکه انتظارات در حالت تربیت دانشجو افزایش پیدا می‌کند. آموزش عالی محدود به تربیت نیروی انسانی متخصص نمی‌شود و مطالبات خیلی بیشتری وجود دترد که تاثیر مهمی در رشد علمی کشور دارند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف به دو مؤلفه بسیار مهم در حوزه پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: اولین مولفه، انجام پژوهش‌هایی است که نتایج آن قابل تعمیم‌دادن در سطح ملی و بین‌المللی شود. این انتظارات از همه دانشگاه‌ها می‌رود و اگر دانشگاهی نتواند در یک حد قابل قبولی، مقاله در سطح بین‌المللی و کیفی ارایه دهد مشخص می‌شود که در آن دانشگاه، تحقیقات جاری نیست.

دکتر رحیمی افزود: مؤلفه دوم شامل تحقیقاتی است که منجر به توسعه فناوری شود، به تقاضای بیرونی جواب دهد و منجر به ارایه خدمات علمی، تخصصی و فنی شود. این مؤلفه را با دو شاخص و نسبت شامل تعداد خدمات و طرح‌های بیرونی به تعداد اعضای هیات علمی و درآمد ناشی از ارایه این نوع خدمات به تعداد اعضای هیات علمی می‌سنجیم.

معاون وزیر علوم در پایان این جلسه، خواستار تشکیل کارگروهی شامل محققان رشته جمعیت‌شناسی جهت بررسی تحولات جمعیتی ده سال آینده استان و نقش این تحول جمعیتی در آموزش عالی استان شد و از دانشگاه‌ها خواست تا نسبت به گسترش پژوهش و ارایه خدمات فنی و مشارکت در طرح‌های استانی اهتمام جدی داشته باشند. ایشان تصریح کردند که بخش اصلی توسعه علمی کشور بر دوش دانشگاه‌های دولتی است و به همین دلیل این دانشگاه‌ها باید در زمینه ظرفیت‌ها پاسخگو باشند. چیزی که باید تبدیل به شاخص شود اثربخشی اجتماعی است. همه دانشگاه‌ها و مؤسسات مهم هستند و در توسعه استان‌ها نقش داشتند و این همان اثربخشی است، ولی این اثربخشی باید محسوس‌تر و ملموس‌تر شود. این‌ها مسایلی هستند که باید در شورای مدیریت استانی آموزش عالی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

پیش از سخنان معاون وزیر علوم، دکتر کوروش نوذری رییس دانشگاه مازندران و رییس شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان مازندران در گزارشی به اقدامات انجام‌شده از ابتدای تشکیل شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان مازندران بر اساس ابلاغ شورای مرکزی مدیریت آموزش عالی کشور اشاره کرد و ضمن تاکید بر تلاش هر چه بیشتر همه اعضای شورای استانی، وجود هم‌نوایی و هم‌گرایی در آموزش عالی استان، رفاقت در عین رقابت و باور و اهتمام جدی به مقوله آمایش آموزش عالی در استان را فرصتی مغتنم برشمرد. لازم به ذکر است که رییس دانشگاه مازندران عضو شورای مرکزی مدیریت آموزش عالی کشور می‌باشد که به شیوه رای‌گیری از بین روسای دانشگاه‌های معین کشور  انتخاب شدند.

یادآور می‌شود: در این نشست که با حضور روسای دانشگاه‌های دولتی(مازندران، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، علم و فناوری مازندران، تخصصی فناوری‌های نوین آمل)، شمال آمل، آزاد اسلامی، پیام نور، فرهنگیان، علمی-کاربردی و فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد، حاضران به بررسی مسایل و بیان معضلات و مشکلات آموزش عالی استان پرداخته و راه‌کارهای مختلف را مورد بررسی قرار دادند. خاطرنشان می‌گردد که معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم طی دو روز از دانشگاه‌های ذیل هیات امنای دانشگاه‌های استان و نیز پارک علم و فناوری استان بازدید به‌عمل آورد و در هریک از دانشگاه‌ها، جلسات کاری با مسئولان این دانشگاه‌ها برگزار نمود.