به گزارش برترین خبر ، و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «محمد شعبانی» درجلسه توجیهی_آموزشی جشنوارههای ملی که با حضور معاونان پرورشی و مدیران کانون های شهرستانهای استان مازندران برگزار شد با اشاره به برنامههای این جشنواره، اظهار کرد: اولین برنامه با عنوان آینه زمان است که بیشتر رجوع دانشآموزان به سبک زندگی حضرت امام (ره) است، و قصد داریم پس از گذشت چهل سال از انقلاب نگاهی به سبک زندگی امام و وصیتنامه ایشان داشته باشیم.
وی با با بیان اینکه از طریق این جشنواره دانشآموزان میتوانند از این ظرفیت ملی بهره برده و در رشتههای مختلف مانند شعر، سرود، نقاشی وخوشنویسی و بخشهایی همانند نامه به امام استفاده کنند، گفت: به همین دلیل سعی کردیم با کمک کانونهای فرهنگی و تربیتی ورود پیدا کنیم در ادامه تمام آثار دانش آموزان پیگیری شده و نهایتاً به تیم داوری استان و سپس در جشنواره کشوری که در تابستان ۹۸ برگزار می شود فرستاده خواهد شد.
این مسئول از آیینه زمان به عنوان برنامه ویژه حوزه پرورشی یاد کرد و افزود: باید ظرفیت اطلاع رسانی خود را افزایش دهیم به همین سبب از کانون های پرورشی و فکری که در نوبت های عصر نیز فعالیت دارند کمک گرفتیم. مطالعه سبک زندگی امام خمینی(ره)، شخصیت، سخنان و برخوردهای وی با احزاب و گروه ها بسیار لازم و ضروری است و در ادامه راه برای فرزندان ما بسیار کمک کننده خواهد بود.
وی بحث دیگر را «کالای ایرانی» که در راستای شعار سال جاری است عنوان کرد و یادآور شد: گاه پیش میآید که از ظرفیتهای موجود در منطقه، استان و کشور خود غافل شده و آنها را نمیشناسیم لذا در این بین حضور دانشآموزان میتواند کمک کننده باشد و حتی می توانند این ظرفیت ها را نقد کنند .
این مسئول با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های اقتصادی بسیار بالا در کشور و خصوصا استان مازندران باید سعی کنیم خود کفایی را پرورش دهیم.
شعبانی،کشاورزی و منابع معدنی را از جمله نعمتهای موجود در مازندران عنوان و خاطر نشان کرد: از طریق منابع موجود و در دسترس می توانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم و این را باید به دانش آموزان که آینده سازان مملکت ما هستند آموزش داده و از آنها در این بخش ها استفاده کنیم تا با تفکر و تعقل خود در بحث حمایت از کالای ایرانی با نقدها و چالش های خود به وضعیت اکنون ما کمک کنند.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را نزدیکتر کردن دانشآموزان به حمایت از کالاهای ایرانی و ایجاد عامل انگیزشی جهت ایجاد فضایی برای حضور دانش آموزان در این بحث برشمرد و تصریح کرد: فضایی که برای مشارکت ایجاد کردیم کمک می کند تا دانشآموزان نیز به این بحث ورود پیدا کنند.
۱۸۶ سازمان مردم نهاد استان در راه اندازی شاخه دانشآموزی سمن ها اعلام آمادگی کردند
معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران در بحث سوم به سمنها (سازمان های مردم نهاد) اشاره کرده و افزود: استاندار مازندران به این بخش بسیار تأکید دارند و آنرا بسیار مهم دانستند زیرا سمن ها تنها سازمانهایی هستند که نه تنها بار مالی برای دولت ندارند بلکه باری نیز از دوش دولت بر می دارند.
وی با بیان اینکه ۱۸۶ سمن در استان مازندران از این پروژه استقبال کردند و داوطلب شدند که با آموزش و پرورش همکاری کنند، اظهار کرد: سمنها در زمینههای مختلف اعم از عرصه زیست محیطی، حقوق شهروندی، بازماندگان از تحصیل، فنی و مهارتی و دیگر موارد فعالیت میکنند. پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفتیم تا دانشآموزان را در این بحث دخالت دهیم و شاخه دانشآموزی سمن ها را راهاندازی کنیم.
شعبانی گفت: پس از بررسی و مشخص شدن سمن ها مدیران کانون ها جهت عضویت ورود پیدا کنند و دانش آموزان را جهت شرکت و عضویت در این سمن ها تشویق کنند البته در این بین حمایت و کمک خانواده ها نیز بی تأثیر نیست.
وی بزرگترین مشکل سمنها را کم بودن نیرو و شناختهنشدن در بین خانوادهها و دانشآموزان دانست و ابراز کرد: استانداری در این بخش منابع اعتباری برای سمن ها در نظر گرفته و این ظرفیت راهاندازی شده است که امیدواریم مورد استقبال دانشآموزان و خانوادهها قرار گیرد.
وی در پایان یاد آور شد: قصد ما دولتیکردن سمنها نیست به همین دلیل از کانون ها که کارهای فرهنگی انجام میدهند، دارای سالن اجتماعات و خبرنگار هستند کمک گرفتیم تا در فضای اجتماعی نمود بیشتری داشته باشند.
ضرورت استفاده از ظرفیت دانشآموزان در سازمانهای مردم نهاد
مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: استفاده از ظرفیت های مردمی در حوزههای مختلف همواره یکی از دغدغه های متولیان امر به ویژه استاندار مازندران چه در دوره ی قبل و فعلی بوده و ساز وکارهای نیز برای نیل به اهداف تدبیر شده است.
«عیسی قاسمی طوسی» با بیان اینکه در ادارهکل اجتماعی که سازمانهای مردم نهاد را در دل خود جای داده دغدغه استفاده از ظرفیتهای مردمی وجود دارد، افزود: گردهمایی و جلسهی امروز که با حضور معاونان پرورشی و نماینده کانون های دانشآموزی برگزار شد بستر آن طی ماه ها برنامه ریزی و تاکیدات استاندار محترم در یک اقدام جهادی شکل گرفته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه دولت سازمانهای مردم نهاد را ویژه دیده است، تأکید کرد: دولت ها برای برونرفت از مشکلات باید رویکرد بهرهگیری از سمنها را مورد توجه قرار دهند. دولت نباید تصدیگری کند بلکه نظارت وظیفه دولت است.
مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران، تصریح کرد: با فعال شدن شاخه دانشآموزی سمن ها، نسلی تربیت خواهد شد که نسبت به هیچ کدام از مسائل و مشکلات پیرامون خود نظیر حوزه های زیست محیطی، پسماند، نظافت شهر، ساخت وساز غیرمجاز بی تفاوت نخواهد بود ضمن اینکه فرهنگسازی در همه این بخشها در کودکی آثار و نتایج موثرتری را به همراه دارد.
قاسمی طوسی به دستاوردهای مشارکت سمن ها در جوامع دیگر از جمله کشورهای اسکاندیناوی اشاره کرد و گفت: در این جوامع از ظرفیت های مردمی و دیدگاه شهروندان حتی در موضوعات به ظاهر کوچک شهری مانند قطع یک درخت مشارکت گرفته می شود باید بپرسیم چقدر شهرداری های ما در اینگونه امور از مشارکت مردمی استفاده می کنند؟!
وی با اعلام اینکه، راه نجات کشور آموزش و پرورش است، ادامه داد: ما باید به جایی برسیم که معلمان ما فارغ از دغدغه های معیشتی ضمن پرداختن به مقوله آموزش به پرورش نسل آینده نیز توجه کنند.
این مسئول استفاده از ظرفیت دانش آموزان را در شاخه دانش آموزی سمن ها ضرورتی دانست که با تحقق آن نسلی مسئولیت پذیر و دغدغهمند به مسائل مختلف شهری، زیست محیطی و بهداشتی و اجتماعی به آیندگان تحویل دهیم.
قاسمی طوسی، عنوان کرد: بنا داریم در هفته درختکاری اسفندماه سال جاری، با مشارکت ۲۰۰ هزار نفر در سطح استان درخت بکاریم ضمن اینکه برنامه ریزی برای نگهداشت درختان کاشته شده هم صورت گیرد.
وی افزود: با عضوگیری افتخاری از بین دانشآموزان مقطع ابتدایی تا مقاطع بالاتر، شاخه دانشآموزی سمنهای استان بر طبق دستورالعمل تدوین شده فعال و آغاز به کار خواهد کرد و انتظار داریم در هفته درختکاری از ظرفیت ۵۰۰ هزار نفری جمعیت دانشآموزی مازندران نیز بهرهگیری شود.