به گزارش برترین خبر ، متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده می‌کنید:

در چهار دهه اخیر توسعه و پیشرفت شایان وصفی در عرصه­‌های گوناگون علمی از جمله شیمی در کشور رخ داده است که در جهت تداوم و حصول نتایج کامل‌­تر و نیل به اهداف خودکفایی در زمینه‌­های مرتبط با صنایع شیمیایی، ملاحظاتی چند را باید در نظر داشت:

در بخش آموزش و توسعه همه جانبه­ شیمی در کشور، وزارت عتف می­‌بایستی با برنامه­‌ریزی و سیاست‌­گذاری در راستای نقشه­ جامع علمی کشور، ضمن مدیریت موضوع و جهت­‌دهی آن و با حفظ احترام به استقلال نظر دانشگاه‌­ها و مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌­های صاحب نظر و برخوردار را مورد توجه ویژه خود قرار دهد و با تمهیداتی از رشد و توسعه­ بی‌­رویه­ آموزش عالی در موسسات کمتر برخوردار و بعضا بی‌­نام ‌و نشان جلوگیری نماید.

در دو دهه­ اخیر، عدم ارزیابی ستادی از طرفی به همراه صدور مجوزها و گشایش رشته –گرایش­‌های بدون اساس کارشناسی و پذیرش بی­‌حساب دانشجو در دانشگاه‌­ها و موسسات گمنام، تبعات جبرا­ن­‌ناپذیری را بر جامعه­ علمی به طور کلی تحمیل نموده است که متاسفانه رشته­ شیمی هم از این قاعده مستثنی نیست. در این راستا انتظار می­‌رود تا وزارت عتف به نظرات مشفقانه­ انجمن شیمی و به ویژه تصمیمات کارگروه تخصصی شیمی در شورای گسترش که منتخب اعضای هیات علمی دانشگاه­‌های برخوردار و سراسری هستند، اعتماد نماید و بازبینی و به‌روزرسانی عناوین و سرفصل دروس رشته-گرایش­‌های شیمی را در اولویت قرار دهد و جدا از صدور مجوز­­­­­­­­­­های گشایش رشته–گرایش­‌های غیرمتداول پرهیز نماید. قابل ذکر است که عدم کنترل پذیرش دانشجو در موسسات کم‌برخوردار، سیل عظیم فارغ‌التحصیلان بی­کار بی­‌مهارت را صرفا سرعت بخشیده که عواقب و لطمات اجتماعی را یقینا در­ بر خواهد داشت. در بعد پژوهش، به منظور هدایت هدف‌مند تحقیقات در دوره­‌های تحصیلات تکمیلی می‌­بایستی شاخص‌­های پژوهشی و نقشه­‌ی جامع پژوهشی به‌صورت مستمر به‌روز­رسانی شود و با حمایت مالی و پشتیبانی از محققان، علی‌الخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی و با گسترش شبکه آزمایشگاه مرکزی با ارایه­ خدمات موثر مسیر تحقیقات را هموار کرد. متاسفانه در رشته-گرایش­‌های مختلف شیمی به علت عدم دسترسی به دستگاه‌­های آنالیز، شناسایی و اندازه­‌گیری دقیق خواص مواد و گران­قیمت بودن مواد شیمیایی، بیم آن می­رود که موضوعات پژوهشی به صورت سطحی و نه چندان عمیق مطالعه شده و محققان به سوی تحقیقات بی­‌کیفیت هدایت شوند که نه تنها نیازی از جامعه برطرف نمی­‌کند بلکه هزینه­‌های گزاف و زیادی را به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی تحمیل خواهد کرد. بنابراین توسعه و تقویت آزمایشگاه‌­های مرکزی باید در دستور کار قرار داشته باشد.

در سال­‌های اخیر، شاهد حوادث تلخ و آزاردهنده‌­ای در آزمایشگاه‌­های دانشگاه‌­ها بوده‌­ایم که ایجاب می­‌کند تا در خصوص ایمنی و اخلاق در پژوهش به ویژه از بعد آزمایشگاهی، پروتکل‌­های ایمنی در دانشگاه‌­های کشور اجرایی گردد تا شاهد چنین حوادثی در این دانشگاه‌­ها نباشیم.