استانها » مازندران » نور
کد خبر : 23054
یکشنبه - 7 اسفند 1401 - 22:01
با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران :

همایش استانی بزرگداشت حکیم نظامی در نور برگزار شد

به میزبانی شهرستان نور، همایش استانی بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی قرن ۶ هجری با حضور رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران،جمعی از اساتید ادبیات ودیگر مسئولین استانی و شهرستانی در سالن پیامبر اعظم (ص) رویان برگزار شد.

همایش استانی بزرگداشت حکیم نظامی در نور برگزار شد

به گزارش برترین خبر ، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی و ۷۰ سفارتخانه برای آشنایی بیشتر با حکیم نظامی در حال برنامه‌ریزی هستند، گفت: آشنایی با حکیم نظامی اهمیت فراوان دارد، دنیا ایران را به فرهنگ و تمدن می‌شناسد که ریشه در وجود چنین بزرگانی دارد.

محمود شالویی در همایش استانی بزرگداشت حکیم نظامی که در شهرستان نور برگزار شد، اظهار کرد: در میان شاعران و ادیبان فراوان نیستند که در عین فرزانگی حکیم هم باشند اما به ابوالقاسم فردوسی و سناعی و نظامی صفت حکیم داده شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، افزود: با توجه به اهمیت آثار شاعران ایران باید دید که چرا علاقه‌مندان ایرانی را به خود جلب نمی کند؛ در حالیکه زبان نظامی قابلیت فهم خوبی برای عموم مردم را دارد.

این مسئول با بیان اینکه شعرهای سروده شده نظامی بسیار حکیمانه است مسئله عشق که برای جوانان امروز بسیار مورد اهمیت قرار دارد، گفت: حکیم  نظامی در دو داستان لیلی و مجنون و خسرو و شیرین به خوبی در مورد عشق بیان کرده است.

شالویی به معرفی بیشتر شاعران و ادیبان ایرانی در سطح جهانی تاکید کرد و یادآور شد:  دنیا ایران را به فرهنگ و تمدن می‌شناسد که ریشه در وجود چنین بزرگانی دارد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به اینکه تمامی شهرهای مازندران دارای مفاخر بسیاری است و نام آن‌ها را می‌توان حتی در میادین و خیابان‌ها دید، اظهار کرد: اما مردم اطلاعات کافی در مورد آنان ندارند، هرچند بعضی از بخش‌های خصوصی برای معرفی این مفاخر وارد شدند و شروع به معرفی مفاخر کردند که باید از این بخش‌ها حمایت شود.

این مسئول، آموزش و پرورش را بهترین گزینه برای معرفی مفاخر از پایه دانست و یادآور شد: اهمیت این است که دانش آموزان وقتی نظامی را شناختند به این موضوع برسند که خودشان هم می‌توانند یک نظامی و دیگر مفاخر شوند.

شالویی با بیان اینکه در بیش از ۱۰۰۰ مدرسه شبانه روزی و ۱۴۰هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند که بهترین موقعیت است تا از بین این دانش آموزان افرادی چون نظامی و ابن سینا و غیره کشف شود، گفت: کاری که باید در ادارات فرهنگ و ارشاد صورت بگیرد شناسایی افرادی است که در این حوزه استعداد دارند و برگزاری چنین آئین‌ها نیز باعث ایجاد جنبش فرهنگی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز اظهار کرد: ایران اسلامی دارای چهره‌های بزرگ و مطرح زیادی در حوزه ادبیات است پس از فردوسی یکی از افرادی که به زبان فارسی بهاء داد حکیم نظامی بود.

حسین جوادی با تاکید براینکه باید توجه مردم را به سمتی سوق دهیم تا به داشته‌های ملی خود بیشتر اهمیت دهند، افزود: مازندران چهره‌های ملی، مفاخر و مشاهیر بسیار زیاد و تاثیر گذاری دارد و می‌طلبد کارها و چنین بزرگداشت‌هایی بیشتر صورت گیرد.

قابل ذکر است در حاشیه همایش بزرگداشت حکیم نظامی؛ نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان استان مازندران در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور نیز برپا شده است..

خبرنگار : هادی جوزن

مدیرمسئول : هادی جوزن