به گزارش برترین خبر ، استاندار مازندران در گردهمایی بزرگ شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان مازندران که با حضور آیت الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان، فرمانداران، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، دکتر پاپایی مدیرکل امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش، فرهاد شاهسوارانی خیّر بزرگ مدرسه‌ساز، خیّران، شهرداران و بخشداران در اردوگاه دانش آموزی بادله برگزار شد، اظهار کرد: شورای آموزش و پرورش از شوراهای برنامه‌محور و موفق است.

وی با اشاره به رشد شاخص‌های توسعه در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: در حوزه مدیریتی دچار مشکل هستیم که باید حل شود اما خوشبختانه مشارکت در آموزش و پرورش خیلی زود انجام شد و البته امر مطلوبی بود چون اعتبارات آموزش و پرورش به حدی ناچیز و هزینه‌هایش به اندازه‌ای زیاد است امکان ندارد به اهداف مورد نظر برسیم مگراینکه از مردم کمک بگیریم.

استاندار مازندران از شوراهای آموزش و پرورش به عنوان یکی از شوراهای موثر یاد کرد و گفت: دلیل این امر این است که هم آموزش و پرورش «برنامه محور» بود و با انگیزه کار می‌کرد و هم فرمانداران در جایگاه رییس شورای آموزش و پرورش شهرستان‌ها، تلاش مجدانه‌ای داشتند.

وی در پایان به جمله‌ای از «طه حسین» متفکر و نویسنده مصری اشاره کرد که « آموزش و پرورش همانند آب و هوا است» و خاطر نشان کرد : در حوزه مدیریت مصرف آب، فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف و توسعه بینش جامعه  باید از آموزش و پرورش شروع کنیم.

*شورای آموزش وپرورش بهترین ظرفیت در جهت کاهش مشکلات است

«عسکری نیکزاد» ضمن خیر مقدم به تمام مهمانان حاضر در این همایش از فرمانداران، شهرداران، روسای شوراهای شهر و روستا، خیّران و همه کسانی که در کنار آموزش و پرورش ایستادند به تبیین اهداف این گردهمایی و برنامه‌های تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت.

وی با اشاره به تجلّی مشارکت همگانی با «نگاهی مومنانه، دستانی همدلانه، نگرشی عالمانه و عملکردی مجدانه» به عنوان شعار کلیدی شورا ی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این شورا بهترین ظرفیت و فرصت برای مدیریت، کنترل و رفع چالش‌های آموزش و پرورش است و در تسهیل امور مربوط به آموزش و پرورش نقشی محوری دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به مأموریت مهم آموزش و پرورش در عرصه توسعه کشور افزود: عمده فعالیت آموزش و پرورش بر پرورش نیروی انسانی متمرکز است و این امر در فرایند توسعه هر کشوری بسیار مهم است.

نیکزاد به مواد قانونی و همچنین راه‌های درآمد آموزش و پرورش با کمک خیّران، فرمانداران و شهرداران اشاره کرد وگفت: با توجه به مشکلات مالی دولت و خشکسالی بودجه آموزش و پرورش، توصیه ما این است از طریق شورای آموزش و پرورش این بخش را مدیریت کنیم چون بدون حمایت سایر نهادها و دستگاه‌ها، پیشبرد امور شوراها ممکن نخواهد بود.

*مشارکت در آموزش وپرورش در تمام کشورهای دنیا مورد توجه است

«رسول پاپایی»ضمن خیر مقدم به حاضران و اعضای شورای آموزش و پرورش گفت: مشارکت در آموزش و پرورش یک مفهوم جدید نیست و اتفاقاً در دوران جدید، به یک راه حل وگریزگاه تبدیل شده و در تمام کشورهای دنیا مورد توجه است.

وی با اشاره به محور توسعه بودن انسان تصریح کرد: این انسان به مدد آموزش تبدیل به انسانِ توسعه یافته می‌شود در غیر این صورت «چه میان نقش دیوار و میان آدمیت» و بر این اساس جامعه شناسان می‌گویند آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که هم هدف توسعه است و هم ابزار توسعه در حالیکه بقیه دستگاه‌ها چنین موقعیتی ندارند.

مدیرکل امور شوراهای وزارت در ادامه افزود: دولت مدرن در ایران از ابتدای مشروطه شکل گرفت و چندماه بعد نیز نخستین چاه نفت در مسجد سلیمان کشف شد و آموزش و پرورش نیز در ادامه رشد کرد و به عظیم‌ترین خانواده و عائله دولت تبدیل شد اما آیا این آموزش و پرورش، اثرآفرینی لازم را دارد؟

وی ضمن اشاره به آموزش و پرورش برخی کشورها افزود: یکصد و دو سال است که آموزش وپرورش مدرن در ایران فعال است اما امروز چه وضعیتی داریم؟

پاپایی خاطرنشان کرد: موضوع مشارکت تنها با قانون شوراهای آموزش و پرورش که ۲۵سال پیش تاسیس شد، ابداع نشد بلکه پیش از آن در جامعه رواج پیدا کرده بود.

سهم‌بری آموزش و پرورش از بودجه، ناچیز است

«فرهاد شاهسوارانی» خیّر مدرسه‌ساز  نیز در این مراسم به بودجه پایین و اعتبار ناچیز این نهاد کلیدی اشاره کرد و گفت: در حالی که سهم‌بری آموزش و پرورش از بودجه باید «۳۰ درصد» باشد، در کشور ده در صد و در مازندران حدود چهار درصد است.

در پایان این گردهمایی بزرگ نیز از رتبه‌های برتر شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌ها، برخی فرمانداران و شهرداران  و خیّران قدردانی شد. همچنین لوح تقدیر و جایزه‌ای به رسم یادبود به احمد حسین‌زادگان به‌عنوان رییس شورای آموزش و پرورش استان و عسکری نیکزاد به‌عنوان دبیر این شورا اهدا شد.

*آموزش و پرورش خانه و خانواده همه ما است

«آیت الله نورالله طبرسی» با اشاره به حدیثی در مقام معنوی حضرت زهرا (س) گفت: هیچ پیامبری به نبوّت نرسید مگر اینکه به فضل حضرت زهرا (س) اقرار کرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آموزش و پرورش و معلمان نیز باید از اهل بیت بیاموزند چون اهل بیت «خدامحوری» و «مردم محوری» را سرلوحه کار خود داشتند.

آیه الله طبرسی در ادامه افزود: آموزش و پرورش خانه و خانواده همه ماست و اداره و مکانی است که تمام ایرانیان با یا بی‌واسطه با آن سر و کار دارند در حالی‌که هیچ اداره‌ای اینگونه نیست بنابراین همه باید دست در دست هم دهیم و آموزش و پرورش را بیش از پیش قدر بدانیم.

نماینده مقام معطم رهبری در استان با اشاره به این حقیقت که پیامبر(ص)، علی(ع) و فاطمه(س) و تمام امامان(ع)، معلم بودند گفت: همان‌گونه که کار پیامبران و امامان ارزش و زحمت دارد کار معلم نیز زحمت دارد و ضروری است همه در کنار آموزش و پرورش و معلمان باشیم.

امام جمعه شهرستان ساری در ادامه درخصوص خیّران گفت: این بزرگان کارهای زیادی برای بچه‌های نسل‌های بعد کردند و این همکاری و همدلی نزد خدا بسیار ارزش دارد به ویژه اینکه این اداره محل تولید دکتر و مهندس و استادان دانشگاهی است و همه باید دست در دست هم دهیم و به این شکل از زحمات معلمان قدردانی کنیم.

آیت الله طبرسی در خاتمه به سخنی از پیامبر(ع) اشاره کرد که زمانی که علی(ع) را به یمن می‌فرستاد فرمود: اگر یک تن توسط تو هدایت شود به اندازه همه آنچه خورشید به آن می‌تابد و همین حدیث شریف نبوی، گویای ارزش بی‌منتهای کار معلم است.

گفتنی است ،در پایان این گردهمایی بزرگ نیز از رتبه‌های برتر شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌ها، برخی فرمانداران و شهرداران  و خیّران قدردانی شد. همچنین لوح تقدیر و جایزه‌ای به رسم یادبود به احمد حسین‌زادگان به‌عنوان رییس شورای آموزش و پرورش استان و عسکری نیکزاد به‌عنوان دبیر این شورا اهدا شد./mazand.medu