استانها » مازندران
کد خبر : 18885
یکشنبه - 5 دی 1400 - 15:54
مدیر پژوهشی دانشگاه خبر داد:

حضور دانشگاه مازندران برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی UI GreenMetric

دکتر مجید آقایی مدیر پژوهشی دانشگاه مازندران از حضور دانشگاه مازندران برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی UI GreenMetric خبر داد.

حضور دانشگاه مازندران برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی UI GreenMetric

به گزارش برترین خبر  ،  دکتر آقایی با اشاره به این‌که رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها در حوزه انرژی‌های سبز و توسعه پایداری‌های زیست محیطی (UI GreenMetric)، ابتکاری از دانشگاه اندونزی است، گفت: این نظام رتبه‌بندی در سال ۲۰۱۰ بر پایه مقایسه دانشگاه‌ها در حوزه به‌کارگیری انرژی‌های سبز و تجهیزات بدون ضرر برای ارتقای توسعه پایدار در موسسات آموزش عالی و هم‌چنین برای سنجش سیاست‌های پایداری و تسهیل مقایسه بین آن‌ها در سراسر جهان راه‌اندازی شده است و این امکان را به دانشگاه‌ها می‌دهد تا تجربیات‌شان در مورد مسایل مرتبط با توسعه پایدار و مسایل زیست محیطی را به اشتراک بگذارند.

مدیر پژوهشی دانشگاه مازندران با بیان این نکته که نظام رتبه‌بندی گرین متریک در سال ۲۰۱۱، با تکمیل بیشتر شاخص‌های مرتبط با پایداری زیست محیطی، ۱۱ شاخص جدید را در ۵ محور به شاخص‌های موجود اضافه کرد، افزود: در سال ۲۰۱۲، آموزش نیز به عنوان یک شاخص محوری در این نظام رتبه‌بندی مورد بررسی قرار گرفت. این رتبه‌بندی هم اکنون از شش محور کلیدی زیرساخت و تجهیزات(۱۵٪)، انرژی و تغییرات اقلیمی(۲۱٪)، مدیریت پسماند(۱۸٪)، مدیریت مصرف آب(۱۰٪)، حمل‎ونقل(۱۸٪) و آموزش و پژوهش(۱۸٪) برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها استفاده می‌کند.

دکتر آقایی با تاکید بر این موضوع که نظام رتبه‌بندی گرین متریک، برنامه‌های خود را با مطالعه سایر نظام‌های رتبه‌بندی مانند تایمز، کیواس، شانگهای و وبومتریکس توسعه داده است، اظهار داشت: به همت اداره علم‌سنجی و معاونت پژوهشی دانشگاه، دانشگاه مازندران برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ در این نظام رتبه‌بندی بین‌المللی حضور پیدا کرده است. این نظام رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۱ رتبه دانشگاه‌های فعال در این حوزه را اعلام نموده است. دانشگاه مازندران در بین حدود ۱۰۰۰ دانشگاه مورد بررسی در این رتبه‌بندی، حایز رتبه ۷۴۰ در کل دانشگاه‌های دنیا و رتبه ۲۸ در بین دانشگاه‌های ایران شده است.

مدیر پژوهشی دانشگاه مازندران در پایان با اشاره به امتیازات دانشگاه در این نظام رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۱ با توجه به محورهای ۶ گانه موجود خاطرنشان ساخت: دانشگاه مازندران در شاخص‌های زیرساخت و تجهیزات مرتبط با انرژی‌های سبز و توسعه پایدار ۷۰۰ امتیاز، انرژی سبز و تغییرات اقلیمی ۱۰۲۵ امتیاز، مدیریت پسماند ۵۲۵ امتیاز، مدیریت مصرف آب ۵۰۰ امتیاز، حمل‌ونقل ۸۲۵ امتیاز و در شاخص آموزش و پژوهش۵۰۰ امتیاز کسب کرده است که در مجموع، موفق به کسب ۴۰۷۵ امتیاز(۷۵/۴۰ درصد کل امتیاز ممکن) شده است.

 

 

رتبه و امتیازات دانشگاه مازندران در محورهای مختلف

محور امتیاز کسب‌شده درصد امتیاز کسب‌شده از کل امتیاز رتبه جهانی رتبه ملی
زیر ساخت و تجهیزات ۷۰۰ ۶۷/۴۶ ۷۰۱ ۳۰
انرژی سبز و تغییرات اقلیمی ۱۰۲۵ ۸۱/۴۸ ۴۵۳ ۱۶
مدیریت پسماند ۵۲۵ ۱۷/۲۹ ۷۸۲ ۲۶
مدیریت مصرف آب ۵۰۰ ۵۰ ۶۰۸ ۲۸
حمل و نقل ۸۵۲ ۸۳/۴۵ ۷۱۱ ۳۱
آموزش و پژوهش

Fatal error: Uncaught exception 'wfWAFStorageFileException' with message 'Unable to save temporary file for atomic writing.' in /home/bartarin/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/bartarin/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/bartarin/...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/bartarin/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35